Frödinge.se > Om Frödinge > Historia
En del utav Smålands historia
1929 - Mjölk, ost, smör och mesost
I Småland år 1929 går ett antal mjölkbönder ihop och bildar Frödinge Mejeriförening. Tillsammans producerar de mjölk, ost, smör och under krigsåren även messmör. Som vilket landsortsmejeri som helst.
1954 - Gösta Carlsson kommer med en (smått galen) idé
När konkurrensen under 50-talet ökar inom mejeribranschen kommer den nye unge mejerichefen Gösta Carlsson med en idé för att få Frödinge mejeri att överleva: ”Vi ska sälja småländska ostkakor till hela Sverige!”.
1955 - 3 000 riksdaler satsas på Projekt Ostkaka
Efter viss övertalning lyckas unge Gösta få styrelsen att investera 3 000 kr på att ställa om produktionen till ostkakor. 1955 är tillverkningen gång, ostkakorna börjar bakas enligt ett traditionellt recept (som gäller än idag) och säljs i trakten.
1956 - Kajsa åker till storstan
I Småland tar försäljningen snabbt fart men resten av landet har knappt hört talas om denna småländska specialitet. Göstas hustru Kajsa packar därför väskan full med ostkakor och far till Stockholm. Snart har hon övertygat både grossister och butiksägare att ta in ostkaka i sortimentet.
1956-74 - Ostkaka blir allemansrätt
Efter Kajsa Carlssons resa till Stockholm är ostkaka snart i var mans hem och mun. Råvarorna är desamma men produktionslinjen utvecklas för att hinna med den stora efterfrågan på Smålands stolthet.
1974 - Men paj är ju också gott!
Frödinge mejeri blomstrar och börjar också så smått skissa på fler goda idéer. Nu finns ju tekniken på plats. Frödinge bestämmer sig för att börja baka dessertpajer. Blåbärspaj och äppelpaj finns snart i Sveriges kyldiskar. Vartefter frystekniken utvecklades övergick man till frysta pajer och under 20 år tillverkade Frödinge även matpajer.
1976 - Frysta tårtor blir världskändisar
Konditori efter konditori stänger och Frödinge förstår att det nu finns en marknad för tårtor att ätas i hemmet. Prinsesstårta och Schwarzwaldtårta är först ut. För att hålla alla råvaror så goda som möjligt ända fram till fikabordet fryses tårtorna in.
1991 - Frödinge värper guld!
I och med reklamkampanjen “Amerikabrevet”, som skapades av reklambyrån Forsman & Bodenfors vinner vi guldägg i Sveriges största reklamtävling.
2000 - Ett eget hus till våra tårtor
Våra goda frysta tårtor gör nu succé, både i Sverige och i Europa. Därför bygger vi år 2000 ut vår anläggning i Frödinge med en separat byggnad för vår helt egendesignade tårtmaskin.
2006 - Kladdkaka, någon?
Vi smakar och provar oss fram till varje ny godsak vi lanserar. Med bra råvaror och en omsorgsfull tillagning slår vi 2006 till och med hemgjord kladdkaka på fingrarna. Förutom den klassiska kladdkakan har vi nu också smakat oss fram till en rad varianter.